ENERJİ VERİMLİLİĞİ HİZMETLERİNİ YÜRÜTECEK KURUM VE KURULUŞLARA YETKİ BELGESİ VERİLMESİ


Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığından:

ENERJİ VERİMLİLİĞİ HİZMETLERİNİ YÜRÜTECEK KURUM VE

KURULUŞLARA YETKİ BELGESİ VERİLMESİ HAKKINDA TEBLİĞ

(SIRA NO: 2012/4)

Amaç ve kapsam

MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ, enerji verimliliği ile ilgili eğitim, etüt,
proje ve danışmanlık hizmetlerinin yürütülmesi amacıyla,
üniversitelerin, makina mühendisleri odasının, elektrik mühendisleri
odasının ve enerji verimliliği danışmanlık şirketlerinin
yetkilendirilmesinde uygulanacak usul ve esasları kapsar.

Dayanak

MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 27/10/2011 tarihli ve 28097 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Enerji Kaynaklarının ve Enerjinin Kullanımında
Verimliliğin Artırılmasına Dair Yönetmeliğin 5 inci, 6 ncı ve 34 üncü
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar ve kısaltmalar

MADDE 3 – (1) Bu Tebliğin uygulanmasında;

a) Bakanlık: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,

b) Bina: Konut, hizmet ve ticari amaçlı kullanıma yarayan yapı veya
yapı topluluğunu,

c) Bina sahibi: Bina üzerinde mülkiyet hakkına sahip binanın maliki,
varsa intifa hakkı sahibi, ikisi de yoksa binaya malik gibi tasarruf
eden gerçek veya tüzel kişiyi,

ç) Bina yönetimi: Binanın işletmesinden ve/veya yönetiminden sorumlu
gerçek veya tüzel kişiyi,

d) Danışmanlık: Projelerin uygun şekilde gerçekleştirilmesini sağlamak
üzere verilen hizmetleri,

e) Ders saati: Kırk dakikalık süreyi,

f) Endüstriyel işletme: Elektrik üretim faaliyeti gösteren lisans
sahibi tüzel kişiler dışındaki yıllık toplam enerji tüketimleri bin
Ton Eşdeğer Petrol ve üzeri olan ticaret ve sanayi odası, ticaret
odası veya sanayi odasına bağlı olarak faaliyet gösteren ve her türlü
mal üretimi yapan işletmeleri,

g) Enerji verimliliği: Binalarda yaşam standardı ve hizmet
kalitesinin, endüstriyel işletmelerde ise üretim kalitesi ve
miktarının düşüşüne yol açmadan birim hizmet veya ürün miktarı başına
enerji tüketiminin azaltılmasını,

ğ) Enerji verimliliği hizmetleri: Enerji verimliliğini artırmak üzere
enerji yöneticisi eğitimi, etüt ve verimlilik arttırıcı proje
hazırlama, proje uygulama ve danışmanlık hizmetlerini,

h) Enerji yoğunluğu: Bir birim ekonomik değer üretebilmek için
tüketilen enerji miktarını,

ı) Enerji yöneticisi: Kanun kapsamına giren endüstriyel işletmelerde
veya binalarda enerji yönetimi ile ilgili faaliyetlerin yerine
getirilmesinden yönetim adına sorumlu, enerji yöneticisi sertifikasına
sahip kişiyi,

i) Enerji yöneticisi sertifikası: Enerji yönetimi faaliyetlerinin
yerine getirilmesini temin etmek üzere görevlendirilen kişilerin sahip
olmaları gereken ve Bakanlık tarafından yürürlüğe konulan Tebliğ
hükümlerine göre verilen belgeyi,

j) Enerji yönetimi: Enerji kaynaklarının ve enerjinin verimli
kullanılmasını sağlamak üzere yürütülen eğitim, etüt, ölçüm, izleme,
planlama ve uygulama faaliyetlerini,

k) Enerji yönetim birimi: Enerji yönetimi uygulamalarını
gerçekleştirmek üzere enerji yöneticisinin sorumluluğunda, endüstriyel
işletmenin veya organize sanayi bölgesinin yönetimine doğrudan bağlı
faaliyet gösteren birimi,

l) Etüt: Enerji verimliliğinin artırılmasına yönelik imkanların ortaya
çıkarılması için yapılan ve bilgi toplama, ölçüm, değerlendirme ve
raporlama aşamalarından oluşan; enerji tasarruf potansiyellerini ve bu
potansiyellerin geri kazanılmasına yönelik önlemleri ölçüm, hesap ve
piyasa araştırmaları ile belirleyen ve Bakanlık tarafından tebliğ
olarak yayımlanan usul ve esaslara uygun şekilde yapılan çalışmaları,

m) Etüt-proje sertifikası: Bina ve/veya sanayi sektörlerinde eğitim,
etüt, danışmanlık, ve verimlilik artırıcı proje hizmetlerini
yürütebilmeleri için Genel Müdürlük veya yetkilendirilmiş kurumlar
tarafından verilen belgeyi,

n) Genel Müdür: Yenilenebilir Enerji Genel Müdürünü,

o) Genel Müdürlük: Yenilenebilir Enerji Genel Müdürlüğünü,

ö) Hizmet anlaşması: Etüt ve danışmanlık hizmetlerinin verilmesinde
enerji verimliliği danışmanlık şirketleri ile endüstriyel işletmelerin
veya binaların yönetimleri arasında yapılan anlaşmaları,

p) Kamu kesimi: Kamu kurum ve kuruluşları ile bağlı ortaklıklarını,
kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarını, üniversiteleri ve
mahalli idareleri,

r) Kanun: 18/4/2007 tarihli ve 5627 sayılı Enerji Verimliliği Kanununu,

s) Kurul: Enerji Verimliliği Koordinasyon Kurulunu,

ş) Meslek odaları: Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğine bağlı
Elektrik Mühendisleri Odasını ve/veya Türk Mühendis ve Mimar Odaları
Birliğine bağlı Makina Mühendisleri Odasını,

t) Proje: Enerji verimli ekipman ve sistem kullanımı, onarım, yalıtım,
modifikasyon, rehabilitasyon ve proses düzenleme gibi yollarla;
gereksiz enerji kullanımının, atık enerjinin, enerji kayıp ve
kaçaklarının önlenmesi veya en aza indirilmesi ile birlikte atık
enerjinin geri kazanılması gibi konulardaki çözümleri içine alan ve
3/7/2012 tarihli ve 28342 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 2012/3
sıra numaralı Enerji Verimliliği Destekleri Hakkında Tebliğ ile
belirlenen usul ve esaslara uygun olarak, bileşenler bazında
hazırlanan verimlilik artırıcı projeyi,

u) Proje yerinde inceleme: Proje kapsamındaki uygulama öncesi ve
sonrası durumların tespiti için, Genel Müdürlüğün personeli veya tayin
ettiği gerçek veya tüzel kişiler tarafından Bakanlık tarafından tebliğ
olarak yayımlanan usul ve esaslara göre yerinde yapılan incelemeyi,

ü) Şirket: Genel Müdürlük veya yetkilendirilmiş kurumlar ile
yaptıkları yetkilendirme anlaşması çerçevesinde, enerji verimliliği
hizmetlerini yürütmek üzere yetki belgesi verilen enerji verimliliği
danışmanlık şirketlerini,

v) TEP: Ton Eşdeğer Petrolü,

y) Toplam inşaat alanı: Avlular, ışıklıklar, her nevi hava bacaları,
saçaklar ve ısıtma veya soğutma yapılmayan alanlar hariç, bodrum kat,
asma kat ve çatı arasında yer alan mekanlar ve ortak alanlar dahil
olmak üzere, binanın inşa edilen bütün kat alanlarını ve kapalı
alanlarının metrekare cinsinden toplamını,

z) TSE: Türk Standartları Enstitüsünü,

aa) Uygulama anlaşması: Etüt çalışmaları ile belirlenen önlemlerin
uygulanmasını gerçekleştirmek amacıyla, proje uygulamasının enerji
tasarruf miktarı garanti edilmek suretiyle gerçekleştirilmesi için
şirketler ile endüstriyel işletmelerin veya binaların yönetimleri
arasında yapılan anlaşmayı,

bb) Uygulamalı eğitim: Yönetmelik hükümlerine uygun olarak; teorik ön
bilgi, hesaplama uygulamaları ve işletme koşullarında deney, ölçüm ve
benzeri pratik çalışmaları içerecek şekilde Ek-2’de tanımlanan
niteliklere sahip laboratuvar ortamında verilen enerji yöneticisi ve
etüt-proje eğitimlerini,

cc) Yetki belgesi: Düzenlenen yetkilendirme anlaşmaları çerçevesinde,
üniversitelere ve meslek odalarına eğitim, yetkilendirme ve izleme
faaliyetlerini yürütmek üzere Kurul onayı ile Genel Müdürlük
tarafından, şirketlere ise eğitim, etüt, danışmanlık ve proje
hazırlama ve uygulama faaliyetlerini yürütmek üzere Genel Müdürlük,
meslek odaları veya üniversiteler tarafından verilen belgeyi,

çç) Yetkilendirilmiş kurumlar: Düzenlenen yetkilendirme anlaşması
çerçevesinde eğitim, yetkilendirme ve izleme faaliyetlerini yürütmek
üzere Genel Müdürlük tarafından Kurul onayı ile yetkilendirilen meslek
odalarını ve üniversiteleri,

dd) Yönetim: Malik, varsa intifa hakkı sahibi veya bunlar adına
yönetimden sorumlu olan yönetici kişiyi,

ee) Yönetmelik: 27/10/2011 tarihli ve 28097 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Enerji Kaynaklarının ve Enerjinin Kullanımında Verimliliğin
Artırılmasına Dair Yönetmeliği,

ifade eder.

Üniversitelerin ve meslek odalarının yetkilendirilmesi

MADDE 4 – (1) Üniversitelere ve meslek odalarına uygulamalı eğitim
yapabilmeleri ve şirketleri yetkilendirebilmeleri için Kurul onayı ile
Genel Müdürlük tarafından yetki belgesi verilir.

(2) Üniversiteler ve meslek odaları yetki belgesi alabilmek için, her
yıl Nisan ve Ekim aylarında Genel Müdürlüğe aşağıdaki belgelerle
birlikte başvurur.

a) Eğitimlerin, Yönetmelik ve Bakanlık tarafından yürürlüğe konulan
düzenlemeler çerçevesinde yürütüleceğine dair taahhütlerini içeren,
Ek-1’de yer alan başvuru yazısı,

b) Eğitimlerde uygulanacak müfredat, program ve kullanacağı
dokümanların birer sureti,

c) Eğitimlerde kullanacağı kapalı alan, tefriş, araç, gereç ve yetki
süresi boyunca mülkiyetindeki veya anlaşmalı olarak kullanılabilecek
laboratuvar imkanlarının Ek-2’de yer alan hükümleri karşıladığını
gösteren belgeler,

ç) Yetki belgesi verdikleri şirketler tarafından düzenlenen enerji
yöneticisi eğitimlerinin uygulama kısmı için laboratuvar desteği
sağlayacaklarına dair taahhütname,

d) Etüt-proje sertifikasına sahip en az dört kişinin, T.C. kimlik
numaraları, eğitim durumlarını gösteren belgeler; özgeçmiş bilgileri
ve eğitimlerin yapılacağı il sınırları içinde, tam zamanlı, kadrolu ve
ücretli olarak çalıştırıldığını gösteren, Sosyal Güvenlik Kurumu İl
Müdürlüğünce onaylanmış belgeler,

e) Eğitimlerde eğitici olacak kişilerin T.C. kimlik numaraları, eğitim
durumlarını gösteren belgeler, mesleki deneyimlerini gösteren
çalıştıkları işyerlerinden veya iş sahiplerinden alınmış belgeler,
özgeçmiş bilgileri, Ek-3’te yer alan formata uygun olarak düzenlenmiş
taahhütnameleri ve eğitici formları,

(3) İkinci fıkrada sayılan belgeleri, yerinde yapılan incelemeler
neticesinde uygun olduğu Genel Müdürlük tarafından tespit edilen
üniversiteye veya ilgili meslek odasına yetki belgesi verilmesi,
başvuruyu takip eden ilk toplantısında Genel Müdürlük tarafından
Kurula teklif edilir. Yetki belgesi verilmesine veya verilmemesine
ilişkin nihai Kurul kararı, başvuru tarihinden itibaren en geç ikinci
Kurul toplantısında alınır. Kurul kararları Kurul toplantısından
itibaren onbeş gün içinde Genel Müdürlük tarafından başvuru sahibine
bildirilir.

(4) Genel Müdürlük ile Kurul tarafından yetki belgesi verilmesi uygun
görülen üniversite veya meslek odası arasında Ek-4’te yer alan
yetkilendirme sözleşmesi imzalanır. Bu anlaşmanın imzalanmasını
müteakip ilgili üniversiteye veya meslek odasına Ek-5’te yer alan
formatta yetki belgesi verilir.

Üniversitelerin ve meslek odalarının faaliyetlerinin izlenmesi ve denetimi

MADDE 5 – (1) Yetkilendirilmiş kurumlar, Ek-6’da yer alan formata
uygun şekilde yıllık faaliyet raporu hazırlar ve her yıl en geç Mart
ayı sonuna kadar Genel Müdürlüğe gönderir. Yetkilendirilmiş kurumlara
şirketler tarafından sunulan faaliyet raporlarının ekinde yer alan
etüt raporlarının ve projelerin birer sureti bu raporun ayrılmaz bir
parçası ve ekidir.

(2) Yetkilendirilmiş kurumlar tarafından düzenlenen eğitimlere
katılanlardan, yetkilendirdiği şirketlerden, yetkilendirdiği
şirketlerin hizmet verdiği gerçek veya tüzel kişilerden Genel
Müdürlüğe iletilen şikayetler ve eğitimler sırasında kursiyerler
tarafından doldurulan değerlendirme formları Genel Müdürlük tarafından
incelenir.

(3) Genel Müdürlük, yetkilendirilmiş kurumların yetki belgesi
kapsamındaki faaliyetlerini, birinci ve ikinci fıkra kapsamındaki
belgelerin yanısıra ihtiyaç duyması halinde yerinde yapacağı
incelemelerle izler ve denetler.

Üniversitelerin ve meslek odalarının yetki belgelerinin iptal edilmesi
ve yenilenmesi

MADDE 6 – (1) Yönetmelik ve bu Tebliğ hükümlerine aykırılık tespit
edilmesi halinde yetkilendirilmiş kurum Genel Müdürlük tarafından
yazılı olarak ihtar edilir. Yetki dönemi boyunca aynı konuda üç kez
yazılı olarak ihtar edilen veya ihtar edilen konudaki aykırılığı altı
aydan fazla olmamak üzere Genel Müdürlük tarafından verilen süre
zarfında gidermeyen yetkilendirilmiş kurumun yetki belgesi Genel
Müdürlüğün teklifi üzerine Kurul onayı ile iptal edilebilir.
Aykırılığın giderilmesi için tanınan süre boyunca, yetki belgesi
kapsamındaki faaliyetler durdurulur.

(2) Kanun, Yönetmelik ve bu Tebliğ hükümlerine aykırı bir durum
olmadıkça, yetki belgesini yenilemek istediklerini, Nisan veya Ekim
ayında Genel Müdürlüğe yazılı olarak bildiren üniversitenin veya
ilgili meslek odasının yetki belgesi, Genel Müdürlük ile imzaladıkları
yetkilendirme anlaşması yenilenmek ve yetki belgesi bedeli alınmak
suretiyle her beş yılda bir Genel Müdürlük tarafından yenilenir. Yetki
belgelerinin yenilenmesinde, bir önceki yetki belgesinin bitiş
süresinin son gününü izleyen gün, yenilenen yetki belgesinin başlangıç
süresi olarak esas alınır. Yetki belgesini yenilemek üzere Genel
Müdürlüğe başvuran yetkilendirilmiş kurumların mevcut yetki
belgelerinin bitiş süresi geçmiş olsa dahi, yenilenen yetki belgesi
düzenleninceye kadar belge kapsamındaki faaliyetlere, yetkilendirme
sözleşmesi kapsamındaki hükümlere uyulmak kaydıyla devam edilebilir.

(3) Yetki belgesi yenilenmeyen veya iptal edilenlerin şirketlere
verdikleri yetki belgeleri ile ilgili işlemler, şirketlerin yetki
belgelerinin süresinin bitimine kadar Genel Müdürlük tarafından
yürütülür.

(4) Yetki belgesi verilen veya iptal edilen yetkilendirilmiş kurumlar,
bu işlemlerin tamamlanmasını müteakip yapılan tebligat tarihinden
itibaren Genel Müdürlüğün internet sayfası üzerinden ilan edilir.

Şirketlerin yetkilendirilmesi, izlenmesi ve denetimi

MADDE 7 – (1) Enerji verimliliği hizmetlerini yürütmek isteyen tüzel
kişilere, Genel Müdürlük veya yetkilendirilmiş kurumlar tarafından,
sanayi ve/veya bina sektörlerinde faaliyet yürütmek üzere, aşağıda
tanımlanan esaslar çerçevesinde yetki belgesi verilir.

a) Sanayi sektörü için verilen yetki belgesi ile sanayinin tüm alt
sektörlerinde faaliyet gösteren işletmelere, endüstriyel işletmelere,
elektrik üretim tesislerine ve organize sanayi bölgelerine; bina
sektörü için verilen yetki belgesi ile bina ve hizmetler sektöründeki
tüm binalara ve işletmelere enerji verimliliği hizmetleri verilebilir.
Şirket, yetki belgesinde uzmanı olduğu belirtilen alt sektör veya
sektörler dışında, yetki belgesi aldığı sanayi ve/veya bina sektörünün
diğer alt sektörlerinde de faaliyette bulunabilir.

b) Yetki belgesi alınabilmesi için, Ek-7’de tanımlanan alt sektörler
arasından en az birisinin uzmanı olunduğunun beyan edilmesi
zorunludur. Şirketin uzmanı olduğu alt sektör veya sektörler yetki
belgesinde B sınıfı olarak belirtilir. Üçüncü fıkranın (a) bendinde
belirtilen personelin on yıllık deneyim sahibi olduğu ve yönetim
kademelerinde de görev aldığı sektör şirketin uzmanı olduğu alt sektör
olarak kabul edilir. Uzman personelin on yıllık deneyiminin Ek-7’de
yer alan tabloda alt sektör kapsamı olarak tanımlanan sektörlerdeki
endüstriyel işletmelerde doldurulmuş olması şarttır.

(2) Yetki belgesi almak isteyenler, sanayi ve/veya bina sektörü
tercihlerini, uzmanı oldukları alt sektör tercihlerini ve eğitim
hizmeti verme konusundaki tercihlerini içeren Ek-1’de yer alan başvuru
yazısı ekinde altıncı fıkrada belirtilen belge ve dökümanları sunmak
suretiyle her yıl Ocak ve Temmuz aylarında Genel Müdürlüğe veya
yetkilendirilmiş kurumlara başvurur.

(3) Sanayi kategorisinde yetki belgesi almak isteyenlerde asgari
olarak aşağıdaki personel altyapısına sahip olma şartı aranır:

a) Ek-7’de tanımlanan sanayi alt sektörlerinden birinde, üretim
hatlarındaki proses ve ekipmanlar konusunda fiilen çalışmak suretiyle,
toplam olarak en az on yıllık işletme deneyimi sahibi ve ilgili
sektörde üretim ve işletme ile ilgili birimlerin başmühendis, şef,
müdür yardımcısı, müdür, genel müdür yardımcısı, genel müdür gibi
yönetim kademelerinde toplam olarak en az bir yıl süreyle görev almış
asgari bir mühendis,

b) Etüt-proje sertifikasına ve en az beş yıllık mesleki deneyime sahip
asgari üç mühendis,

c) Ek-7’de tanımlanan sanayi alt sektörlerinden birden fazla alt
sektörün uzmanı olunduğunun belirtilmek istenmesi halinde, (a)
bendinde belirtilene ilave olarak her bir alt sektör için aynı bentte
belirtilen niteliklere sahip asgari bir mühendis ile (b) bendinde
belirtilenlere ilave olarak, her bir alt sektör için aynı bentte
belirtilen niteliklere sahip asgari iki mühendis.

(4) Bina kategorisinde yetki belgesi almak isteyenlerde asgari olarak
aşağıdaki personel altyapısına sahip olma şartı aranır:

a) Ek-7’de tanımlanan alt sektörlerden birinde proje, tasarım,
uygulama ve/veya işletme konularında en az beş yıl deneyim sahibi
asgari bir mühendis,

b) Etüt-proje sertifikasına ve en az üç yıllık mesleki deneyime sahip
asgari iki mühendis,

c) Ek-7’de tanımlanan alt sektörlerden her ikisinin uzmanı olunduğunun
belirtilmek istenmesi halinde, (a) bendinde belirtilene ilave olarak,
aynı bentte belirtilen niteliklere sahip asgari bir mühendis ile (b)
bendinde belirtilenlere ilave olarak, aynı bentte belirtilen
niteliklere sahip asgari iki mühendis.

(5) Yetki belgesi almak isteyenlerde asgari olarak aşağıdaki tesis,
cihaz ve ekipman altyapısına sahip olma şartı aranır. Bu şartların
sağlanıp sağlanmadığı yerinde yapılan incelemelerle kontrol edilir.

a) Ek-8’de yer alan konuları içerecek şekilde ölçüm yapabilme
yeteneğine sahip, Türk Akreditasyon Kurumu tarafından kabul edilmiş
ulusal veya uluslararası laboratuvarlar tarafından kalibre edilmiş ve
etiketlenmiş cihazlara sahip olmak,

b) Enerji yöneticisi eğitim hizmeti verilmek istenmesi halinde,
Yönetmelik ve Ek-2’de tanımlanan eğitim tesislerine sahip olmak.

(6) Yetki belgesi almak üzere yapılan başvurularda sunulacak bilgi ve
belgeler şunlardır.

a) Personel altyapısına ilişkin bilgi ve belgeler:

1) Personelin T.C. kimlik numarası beyanı,

2) Personelin eğitim durumlarını gösteren belgeler,

3) Personelin özgeçmiş bilgileri,

4) Üçüncü ve dördüncü fıkrada belirtilen kişilerin tüzel kişinin
işyeri adresinde tam zamanlı çalıştıklarını veya ortağı olduklarını
gösteren sözleşmeler ve ilgili sosyal güvenlik kurumu il müdürlüğü
tarafından tasdik edilmiş belgeler ile bu kişilerin deneyimlerini
gösteren çalıştıkları işyerlerinden veya iş sahiplerinden alınmış
belgeler,

5) Mühendislerin Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğine bağlı ilgili
mühendis odasına kayıtlı olduğunu gösteren, ilgili meslek odasından
alınmış, onaylı belgeler,

6) Ek-9’da yer alan formata uygun olarak düzenlenmiş taahütnameler ve
personel formları.

b) Tesis, cihaz ve ekipman altyapısına ilişkin bilgi ve belgeler:

1) Beşinci fıkranın (a) bendi gereğince sahip olunan cihazların
faturaları veya satınalınmak üzere sipariş verildiğine dair proforma
faturaları veya mülkiyet hakkı kullanılmak üzere kiralandıklarına dair
sözleşmeler veya belgeler, teknik özelliklerini içeren katalogları
veya belgeleri, kalibrasyon belgeleri,

2) Enerji yöneticisi eğitim hizmeti verilmek istenmesi halinde,
Yönetmelik ve Ek-2’de tanımlanan niteliklere sahip eğitim tesisine
sahip olunduğunu gösteren bilgi ve belgeler.

c) Enerji yöneticisi eğitim hizmeti verilmek istenmesi halinde, ayrıca;

1) Eğitimlerde uygulayacağı müfredat, program ve kullanacağı eğitim
dokümanlarının birer sureti,

2) Müfredat ve programa uygun olarak, eğitimlerde eğitici olacak
kişilerin T.C. kimlik numaraları, eğitim durumlarını gösteren
belgeler, mesleki deneyimlerini gösteren belgeler, özgeçmiş bilgileri,
Ek-3’te yer alan formata uygun olarak düzenlenmiş taahhütnameleri ve
eğitici formları,

3) Eğiticilerden alınan taahhüt belgeleri.

ç) Tüzel kişinin Ticaret Odasına veya Sanayi ve Ticaret Odasına
kayıtlı olduğunu gösteren belgeler.

d) Aşağıda belirtilen belgeler, düzenlenme tarihinden itibaren altı ay
süreyle geçerlidir. Süresi dolanlar yenilenmedikçe yetkilendirme
anlaşması yapılmaz ve yetki belgesi verilmez.

1) (a) bendinin (4) numaralı alt bendi kapsamında sosyal güvenlik
kurumundan alınan belgeler ile (5) numaralı alt bendi kapsamındaki
belgeler,

2) (b) bendinin (1) numaralı alt bendi kapsamında sunulan proforma faturalar,

3) (c) bendinin (3) numaralı alt bendi kapsamındaki belgeler,

4) (ç) bendi kapsamındaki belgeler.

(7) Şirketler, beşinci fıkranın (b) bendi uyarınca, sahip olmaları
gereken eğitim tesislerinde yer alması gereken laboratuvarı kendileri
veya ortaklaşa kurmak suretiyle sahip olabilecekleri gibi, kiralama,
kullanma hakkı elde etme gibi yöntemlerle yetkilendirilmiş kurumlardan
veya diğer gerçek veya tüzel kişilerden edindikleri bir laboratuvarı
yetki süresi boyunca düzenleyecekleri eğitimlerde kullanabilirler.
Şirketin diğer kişilere ait bir laboratuvarı edinmesi durumunda,
altıncı fıkranın (b) bendinin (2) numaralı alt bendi kapsamında,
şirket ile laboratuvar sahibi kişi arasında imzalanmış sözleşme
sunulur. Sözleşmenin tarafları, laboratuvarın Ek-2’de belirtilen
şartları sağladığını ve şirketin yetki süresi boyunca verilecek
uygulamalı eğitim hizmetlerinde kullanılacağını kabul ve taahhüt etmiş
sayılır.

(8) Şirketlerin yetki belgesi almak üzere yaptıkları başvurular Genel
Müdürlük veya yetkilendirilmiş kurumlarca oluşturulan komisyon
tarafından incelenir ve değerlendirilir. Belgeler üzerinden yapılan
inceleme ve değerlendirme çalışmaları neticesinde uygunluk kararı
alınanlara bu durum ve yerinde inceleme çalışması yapılacağı yazılı
olarak bildirilir. Altıncı fıkranın (b) bendinin (1) numaralı alt
bendi kapsamında istenen cihaz ve ekipmanlarla ilgili olarak başvuru
dosyasında proforma fatura sunanlar, yerinde inceleme çalışmasından
önce bu cihaz ve ekipmanların alımını gerçekleştirir ve faturalarını
sunar. Yerinde inceleme çalışmasında bu cihaz ve ekipmanların mevcut
olup olmadığı ile birlikte kalibre edilmiş ve etiketlenmiş olup
olmadıkları da kontrol edilir.

(9) Yetkilendirilmiş kurumlar tarafından oluşturulan komisyonlarda
Genel Müdürlüğü temsilen en az bir üye bulundurulur.

(10) Belgeler üzerinden ve yerinde yapılan inceleme çalışmaları
neticesinde altıncı fıkradaki belgeleri eksiksiz olan ve bu madde
kapsamındaki istekleri karşılayan tüzel kişilere, yetkilendirme
anlaşması yapılmak suretiyle yetki belgesi verilir.

(11) Yetki belgesi verilmesi uygun bulunan şirketler ile yetki belgesi
veren Genel Müdürlük veya yetkilendirilmiş kurumlar arasında Ek-10’da
yer alan yetkilendirme sözleşmesi imzalanır. Şirketlere verilecek
yetki belgeleri Ek-11 ve Ek-12’de yer alan formatlara uygun olarak
düzenlenir.

(12) Aşağıda tanımlanan şartların sağlandığına dair belgelerini yetki
belgesini aldığı Genel Müdürlüğe veya yetkilendirilmiş kuruma sunan
şirketin yetki belgesinin sınıfı A’ya yükseltilir.

a) Şirket için TS EN ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi belgesine sahip olmak,

b) Sanayi sektörü için, yetki belgesi sınıfı yükseltilmek istenen alt
sektörde tek bir sözleşmeye dayalı olarak yirmibeşmilyon Türk
Lirasının, toplam olarak ise ikiyüzellimilyon Türk Lirasının üzerinde
verimlilik artırıcı proje uygulaması yapıldığına dair iş bitirme
belgesine sahip olmak; tek sözleşmeye dayalı yapılan işe ilişkin
projenin en az bir bileşeninin üretim ile doğrudan ilgili proses veya
proses ekipmanlarının iyileştirilmesine yönelik olması,

c) Bina sektörü için, tek bir sözleşmeye dayalı olarak onmilyon Türk
Lirasının, toplam olarak ise yüzmilyon Türk Lirasının üzerinde
verimlilik artırıcı proje uygulaması yapıldığına dair iş bitirme
belgesine sahip olmak.

(13) Yetki belgeleri aşağıda belirtilen durumlarda ve şekillerde iptal edilir:

a) En fazla üç uygulama anlaşmasındaki taahhüdünü yerine getiremeyen
şirketin yetki belgesi bir yıldan önce yenilenmemek üzere iptal
edilir.

b) Yetki belgesi kapsamına giren faaliyetlerin yürütülmesinde Kanun
hükümlerine aykırı hareket edilmesi halinde şirket önce yazılı olarak
ihtar edilir. Yetki dönemi boyunca aynı konuda üç kez yazılı olarak
ihtar edilen veya ihtar edilen konudaki aykırılığı altı aydan fazla
olmamak üzere Genel Müdürlük tarafından verilen süre zarfında
gidermeyen şirketin yetki belgesi iptal edilir. Aykırılığın
giderilmesi için verilen süre boyunca, yetki belgesi kapsamındaki
faaliyetler durdurulur.

c) Şirketler tarafından sunulan faaliyet raporları üzerinden ve/veya
yerinde yapılan inceleme ve denetimlerde tespit edilen uyumsuzlukların
şirket tarafından doksan gün içinde düzeltilmemesi halinde şirketin
yetki belgesi iptal edilir. Uyumsuzlukların giderilmesi sürecinde
şirket yetki belgesi kapsamındaki faaliyetlerini sürdürebilir.

ç) İptal edilen yetki belgelerinin yenilenebilmesi için Yönetmelik ve
bu Tebliğ hükümlerine uygun olarak yeniden başvuru yapılması şarttır.
(b) ve (c) bentleri kapsamında iptal edilen yetki belgeleri beş yıl
süre ile yenilenmez.

(14) Yetki belgesi verilen veya iptal edilen şirketler Genel
Müdürlüğün internet sayfası üzerinden ilan edilir. Yetkilendirilmiş
kurumlar yetki belgesi verilen veya iptal edilen şirketleri,
işlemlerinin tamamlanma tarihinden itibaren beş iş günü içinde Genel
Müdürlüğe bildirir.

(15) Şirketler tarafından verilen enerji verimliliği hizmetlerinde
aşağıdaki usul ve esaslara uyulur:

a) Etüt, proje ve danışmanlık hizmetleri kapsamında yapılan
ölçümlerde, akredite olmuş ulusal veya uluslararası kuruluşlar
tarafından kalibrasyonu yapılmış ve etiketlenmiş cihazların
kullanılması zorunludur. Etüt, proje ve danışmanlık hizmetlerinde
kullanılan cihazların listesi ve cihazların kalibrasyon durumları ile
ilgili güncel belgeler etüt raporlarının ve projelerin ayrılmaz bir
parçası ve ekidir.

b) Enerji yöneticisi eğitim hizmeti verilebilmesi için etüt, proje ve
danışmanlık konusunda hizmet veriyor olmak şarttır.

c) Hizmet anlaşması veya uygulama anlaşması kapsamında, şirketin veya
şirket adına hareket edenlerin yol açtığı zararların tazmini ile
ilgili hususlara şirket ile müşterisi arasında yapılan hizmet
anlaşmasında veya uygulama anlaşmasında yer verilir.

(16) Şirketlerin uygulama anlaşmaları kapsamında sağlanan tasarruf
miktarları kendisine yetki belgesi veren kurumun ve Genel Müdürlüğün
internet sayfası üzerinden ilan edilir. Uygulama sonrası ihtilaf
halinde, uygulama anlaşması kapsamında garanti ettiği enerji tasarruf
miktarını, uygulama anlaşmasında tanımlanmış yöntem ve kriterlere
uygun olarak Genel Müdürlük tarafından yapılacak veya yaptırılacak
ölçüm ve/veya hesaplamalara göre müşterisinin ve yetkilendirildiği
kurumun temsilcileri huzurunda kanıtlayamayan şirket, kendisine yetki
belgesi veren yetkilendirilmiş kurumun ve Genel Müdürlüğün internet
sayfası üzerinden ilan edilir.

(17) Şirketlerin yetki belgesi kapsamına giren konulardaki
faaliyetlerinin Kanun, Yönetmelik ve bu Tebliğ hükümlerine uygun
şekilde yürütülüp yürütülmediği, Bakanlık tarafından tebliğ olarak
yayımlanan usul ve esaslar çerçevesinde, şirkete yetki belgesi veren
yetkilendirilmiş kurum ve/veya Genel Müdürlükçe izlenir ve denetlenir.
Genel Müdürlük yetkilendirilmiş kurumlar tarafından yetki belgesi
verilen şirketleri izleme ve denetleme yetkisine sahiptir.
Yetkilendirilmiş kurumlar tarafından şirketlerin izlenmesinde ve
denetiminde tespit edilen ve aykırılık teşkil eden hususlar, ilgili
yetkilendirilmiş kurum tarafından en geç otuz gün içinde Genel
Müdürlüğe bildirilir.

(18) Şirketler, her yıl Ocak ayı sonuna kadar kendisini yetkilendiren
Genel Müdürlüğe veya yetkilendirilmiş kuruma Ek-13’te yer alan formata
uygun şekilde, yıllık faaliyet raporu sunar. Şirket tarafından yapılan
etüt raporları ve hazırlanan projeler faaliyet raporlarının ayrılmaz
bir parçası ve eki olarak sunulur.

(19) Yetkilendirme anlaşması ve yetki belgesi kapsamındaki hak ve
yükümlülükler üçüncü kişilere devir ve temlik edilemez.

(20) Kanun, Yönetmelik ve bu Tebliğ hükümlerine aykırı bir durum
olmadıkça, süresi dolan yetki belgesini yenilemek istediklerini söz
konusu belgeyi aldıkları Genel Müdürlüğe veya yetkilendirilmiş kuruma
Ocak veya Temmuz ayında yazılı olarak bildiren şirketin yetki belgesi,
yetkilendirme anlaşması yenilenmek ve yetki belgesi bedeli alınmak
suretiyle her üç yılda bir Genel Müdürlük veya ilgili yetkilendirilmiş
kurum tarafından yenilenir. Yetki belgelerinin yenilenmesinde, bir
önceki yetki belgesinin bitiş süresinin son gününü izleyen gün,
yenilenen yetki belgesinin başlangıç süresi olarak esas alınır. Yetki
belgesini yenilemek üzere Genel Müdürlüğe veya yetkilendirilmiş kuruma
başvuran şirketin mevcut yetki belgelerinin bitiş süresi geçmiş olsa
dahi, yenilenen yetki belgesi düzenleninceye kadar belge kapsamındaki
faaliyetlere, yetkilendirme sözleşmesi kapsamındaki hükümlere uyulmak
kaydıyla devam edilebilir.

Yetkilendirilmiş kurumlar ve şirketler tarafından ödenecek bedeller

MADDE 8 – (1) Kurul tarafından belirlenen enerji yöneticisi sertifika
bedellerinin yetkilendirilmiş kurumlara ödenecek bölümü ve yetki
belgesi bedelleri her yıl Ocak ayında Bakanlık tarafından tebliğ
olarak yayımlanır. Yetkilendirilmiş kurumlar yetki belgesi bedelini
Bakanlığa; şirketler ise yetki belgesi bedelini ve enerji yöneticisi
sertifikası bedelinin yüzde onundan fazla olmamak kaydıyla Kurul
tarafından belirlenen bölümünü Genel Müdürlükle yetkilendirme
anlaşması yapmaları halinde Bakanlığa veya yetkilendirilmiş kurumlarla
anlaşma yapmaları halinde ise anlaşma yaptıkları yetkilendirilmiş
kuruma öder. Yetki belgesi bedelini ödemeyenlere yetki belgesi
verilmez. Enerji yöneticisi sertifika bedelinin Kurul tarafından
belirlenen bölümünü ödemeyen şirketin yetki belgesi iptal edilir.

Süreler

MADDE 9 – (1) Süreler, taraflara tebliğ tarihini izleyen günden
itibaren işlemeye başlar.

(2) Süreler gün olarak belirlenmiş ise tebliğ edildiği gün hesaba
katılmaz ve süre son günün çalışma saati bitiminde biter.

(3) Süre; hafta, ay veya yıl olarak belirlenmiş ise başladığı güne son
hafta, ay veya yıl içindeki karşılık gelen günün çalışma saati
bitiminde biter. Sürenin bittiği ayda, başladığı güne karşılık gelen
bir gün yoksa, süre bu ayın son günü çalışma saati bitiminde biter.

(4) Resmî tatil günleri, süreye dâhildir. Sürenin son gününün resmî
tatil gününe rastlaması hâlinde, süre tatili takip eden ilk iş günü
çalışma saati bitiminde biter.

Genel müdürlüğün şirketleri yetkilendirme görevi

GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Genel Müdürlüğün şirketleri yetkilendirme
faaliyeti yetkilendirilmiş kurum sayısı on olana kadar devam eder.

Mevcut yetki belgelerinin geçerlilik süresi ve yenilenmesi

GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla
verilen yetki belgeleri sürelerinin sonuna kadar aşağıdaki
faaliyetleri yürütmek üzere geçerli sayılır.

a) (A) sınıfı yetki belgesi almış olan üniversiteler ve meslek
odaları; etüt-proje ve enerji yöneticisi eğitimleri ve enerji
verimliliği danışmanlık şirketlerini yetkilendirme faaliyeti yürütür.

b) (B) sınıfı yetki belgesi almış üniversiteler ve meslek odaları ise
enerji yöneticisi eğitimi faaliyeti yürütür.

c) Şirketler, yetkilendirme anlaşması kapsamındaki faaliyetleri yürütür.

(2) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla verilmiş olan yetki
belgelerinin ve imzalanmış yetkilendirme anlaşmalarının sürelerinin
bitiminde veya isteğe bağlı olarak daha önce yenilenmek istenmesi
durumunda, yapılan başvurularda 4 üncü maddenin ikinci fıkrasında veya
7 nci maddenin altıncı fıkrasında belirtilen bilgi ve belgeler
sunulur. Bu durumda Tebliğin 6 ncı maddesinin ikinci fıkrası ve 7 nci
maddenin yirminci fıkrası hükümleri uygulanmaz. Mevcut yetki
belgelerinden süresi içinde yenilenmemiş olanlar, sürelerinin
bitiminde iptal edilmiş sayılır.

(3) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği başvuru döneminde, 2012 yılı
içerisinde süresi dolan yetki belgesini yenilemek üzere Genel
Müdürlüğe veya yetkilendirilmiş kurumlara başvuran şirketler, yetki
belgesinin bitiş süresi geçmiş olsa dahi, başvuruları ile ilgili
değerlendirmeler tamamlanıncaya kadar, yetki belgesi alınan Genel
Müdürlük veya yetkilendirilmiş kurum ile imzalanan yetkilendirme
sözleşmesi hükümlerine uymak kaydıyla ve yetki belgesi süresinin
bitiminden itibaren altı ayı geçmemek üzere faaliyetlerine devam
edebilir. Bu şekilde yapılan başvurulara ilişkin değerlendirmeler
neticesinde yetki belgesinin yenilenmesi durumunda, bir önceki yetki
belgesinin bitiş süresinin son gününü izleyen gün, yenilenen yetki
belgesinin başlangıç süresi olarak kabul edilir.

Mevcut başvuru dosyalarının uygun hale getirilmesi

GEÇİCİ MADDE 3 – (1) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla
yetki belgesi almak üzere yapılan başvurular, bu Tebliğin yürürlüğe
konulmasını takip eden otuz gün içinde başvuru sahibi tarafından, bu
Tebliğ ile belirlenen usul ve esaslara göre uygun hale getirilir.
Uygunsuzlukları ve eksiklikleri giderilmeyen başvurular
değerlendirilmez ve sahibine iade edilir.

Yürürlük

MADDE 10 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 11 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Bakan yürütür.

Yorumlar