ELEKTRİK PİYASASINDA ÜRETİM FAALİYETİNDE BULUNMAK ÜZERE SU KULLANIM HAKKI ANLAŞMASI İMZALANMASINA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK


4 Temmuz 2012 ÇARŞAMBA
Resmî Gazete
Sayı : 28343
YÖNETMELİK
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünden:
ELEKTRİK PİYASASINDA ÜRETİM FAALİYETİNDE BULUNMAK ÜZERE SU
KULLANIM HAKKI ANLA
ŞMASI İMZALANMASINA İLİŞKİN USUL VE
ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1  26/6/2003 tarihli ve 25150 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Elektrik Piyasasında Üretim Faaliyetinde Bulunmak Üzere Su Kullanım Hakkı Anlaşması İmzalanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 5 inci maddesinde geçen  EİE ibaresinden önce gelmek üzere mülga ibaresi eklenmiştir.
MADDE 2  Aynı Yönetmeliğin 6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
MADDE 6  5 inci madde kapsamında yayımlanan DSİ, mülga EİE ve tüzel kişi projelerinden, müracaat süresi sona eren projelerin dışında kalanlar için Su Kullanım Hakkı Anlaşması yapmak üzere DSİ'ye müracaat edilir. Projelere müracaat sırasında projenin özelliğine göre proje ile ilgili istenen belgelerin yanı sıra şirketin kuruluşu ile ilgili Ticaret Sicil Gazetesi, irtibat adresi, imza sirküleri/imza beyanı ve yetki belgelerinin noter tasdikli örnekleri ile her yıl tutarıDSİ tarafından belirlenip ilan edilen en az üç yıl süreli geçici teminat mektubu müracaat dilekçesine eklenerek Ek-3A formatında hazırlanmış fizibilite raporu ile birlikte teslim edilir.
Tüzel kişiler tarafından geliştirilen projelerde ilk başvuru esnasında, birinci fıkrada istenilen belgelerden EK-3A formatında hazırlanacak fizibilite raporu dışındaki tüm belgeler ön başvuru raporuyla beraber teslim edilir.
Gerekmesi halinde geçici teminat mektubunun süresinin uzatılması DSİ tarafından istenebilir. Geçici teminat mektupları, bu Yönetmelikte belirlenen yükümlülüklerin yerine getirilmemesi halinde irat kaydedilir. Geçici teminat mektupları, 10 uncu madde uyarınca yapılacak olan Hidroelektrik Kaynak Katkı Payı toplantısının tamamlanmasının ardından, en yüksek teklifi vermiş olan şirket hariç diğer şirket yetkililerine tutanakla geri verilir. Tekli başvurulara ilişkin geçici teminat mektupları ile birden fazla başvurularda en yüksek teklif verene ait geçici teminat mektupları DSİile su kullanım hakkı anlaşması imzalanmasını müteakip ilgililere tutanakla geri verilir. Alınan geçici teminat mektuplarıDSİ tarafından uygun görülmesi halinde hidroelektrik kaynak katkı payı toplantısı için de geçerli olur.
Enerji üretimini de ihtiva eden çok ya da tek maksatlı veya enerji üretimini kapsamayan tek veya çok maksatlıolarak planlanmış projelere, proje kapsamında ortak tesisleri inşa halinde olan ve enerji tesisi ile ilgili kısımlarının DSİtarafından iki yıl içerisinde tamamlanması öngörülen projeler ile elektrik üretim tesisi yapılmasına engel teşkil etmeyen kısımları tamamlanmış projelere ve DSİ tarafından uygun görülen projelere müracaat edilebilir. Bu durumda, ortak tesislere ilişkin yapılmış harcamalar ile geriye kalan işlerin bedeli toplamından ortaya çıkacak bedel üzerinden enerji payına isabet eden miktar hesaplanarak bu Yönetmelik hükümleri uygulanır. Herhangi bir sebeple ortak tesis inşaatınınŞirketin enerji projesi ile eş zamanlı olarak tamamlanamaması durumunda Şirket, DSİ'den herhangi bir sebeple tazminat ve hak talebinde bulunamaz. DSİ’ye ödenecek geri ödemeye esas olacak enerji hissesi katılım payının hesabında esas alınacak tesis bedeli, tek veya çok maksatlı tesislerde tesisin ihaleye esas ilk keşfi;
a) Enerji tesisini ihtiva ediyorsa, tesisin DSİ tarafından yapılan kısmın ilk keşif bedeli,
b) Enerji tesisini ihtiva etmiyorsa, ortak tesise ait ilk keşif bedeli,
TEFE/ÜFE ile su kullanım anlaşmasının yapıldığı tarihe getirilmiş olan bedelin % 30undan fazlasını geçemez ve (b) bendi kapsamına giren tesislerde, DSİ tarafından enerji tesisine harcanan miktar var ise TEFE/ÜFE ile hesaplanarak ayrıca enerji hissesi katılım payına ilave edilir. Proje ile ilgili kamulaştırmalar için yapılmış ve yapılacak olan ödemelerin TEFE/ÜFE ile su kullanım anlaşması tarihine getirilmiş bedelinin enerji hissesine düşen miktarının tamamı şirket tarafından ödenir.
DSİ tarafından kesin projesi veya planlaması hazırlanmış olan çok maksatlı olarak planlanmış mutasavver projeler kapsamında hidroelektrik enerji üretim tesisi kurulmasının talep edilmesi halinde ortak tesisin tamamı şirket tarafından DSİ'nin teknik kontrollüğünde ve DSİ ile şirket arasında yapılacak bir protokol çerçevesinde geliştirilir ve inşa edilir. Bu durumda şirket, bu Yönetmelik kapsamındaki sürelerden, Ek-2de belirtilen bedelden ve Ek-5teki Taahhütname'den muaf tutulur ve DSİ'den ortak tesis yatırımı ile ilgili katılım payı talep edemez. Bu Yönetmelik hükümleri ve bu hükümlere göre tanzim edilmiş anlaşma ve taahhütlerin uygulanmasında DSİ tarafından belirlenen ve ilan edilen hizmet maksatları esas alınır.
DSİ tarafından geliştirilerek işletmeye alınmış enerji maksadı olmayan depolamalı veya depolamasız tesislerden yararlanarak enerji üretmek gayesiyle Su Kullanım Hakkı Anlaşması yapmak üzere DSİ'ye müracaat edilebilir.
Tüzel kişiler tarafından geliştirilecek ve 5 inci madde kapsamında yer almamış projeler için de müracaat edilebilir. Ancak, bu projelerin DSİ tarafından üzerinde çalışılan fakat rapora bağlanmamış projeler ile çakışmasıdurumunda DSİ çalışmalarının tamamlanmasına kadar müracaat kabul edilmez.
MADDE 3  Aynı Yönetmeliğin 7 nci maddesinin birinci fıkrasında geçen  ve/veya EİE ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 4  Aynı Yönetmeliğin 8 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
MADDE 8  DSİ ve/veya mülga EİE tarafından geliştirilen projelere müracaat olması halinde, şirketler Ek-3Ada belirtilen esaslar dahilinde hazırlayacakları fizibilite raporlarını DSİ’ye teslim ederler.
Fizibilite ve/veya kesin projesi hazır olan projelerde; DSİ tarafından gerekli görülmesi durumunda, fizibilite raporu istenir. Fizibilite raporları incelendikten sonra fizibilitesi uygun bulunanlar arasından Hidroelektrik Kaynak Katkı Payı toplantısında Su Kullanım Hakkı Anlaşması imzalamaya hak kazanan şirkete, Ek-3te belirtilen format doğrultusunda detaylı/güncellenmiş fizibilite raporu hazırlaması için yazı yazılır. Yazının tebliğ tarihinden itibaren doksan günü geçmeyecek bir süre için Şirkete fizibilite raporu teslim tarihi verilir.
Şirket, projenin bulunduğu havzada mevcut, inşa halinde ve mutasavver projeler ile havzadaki mevcut ve gelecekteki bütün ihtiyaçları, menba gelişimi ve mansap su haklarını göönünde bulundurarak son yılları da kapsayan hidrolojik verilere göre tadil çalışmalarını yapar. Şirket tarafından hazırlanan fizibilite raporu beş nüsha olarak hem yazılı hem de CD ortamında DSİ'ye teslim edilir. Hazırlanan fizibilite raporunun ilk sayfasında Ek-7de verilen formatta Yönetici Bilgilendirme Formu yer alır.
DSİ ve/veya mülga EİE projeleri dışında tüzel kişiler tarafından geliştirilen yeni projeler için şirket, Ek-4te belirtilen format doğrultusunda bir ön rapor hazırlayarak DSİ’ye müracaat eder. Hazırlanan ön raporun ilk sayfasında Ek-8de verilen formatta Yönetici Bilgilendirme Formu yer alır. DSİ, teklif edilen projenin mevcut, inşa halinde ve mutasavver projeler ile ilişkisi açısından değerlendirmesini yapar, müracaatın uygun görülmesi halinde durumu şirkete bildirir ve 7 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen işlemlerin gerçekleştirilmesinden sonra, şirketten/şirketlerden Ek-3te belirtilen esaslar dahilinde fizibilite raporu hazırlanmasını ister.
Projeye birden fazla müracaat olması halinde DSİ tarafından doksan günü geçmemek üzere şirketlere aynıfizibilite raporu teslim tarihi verilir ve bütün fizibilite raporları aynı tarihte teslim alınır. Şirket veya şirketler, projenin bulunduğu havzada mevcut, inşa halinde ve mutasavver projeler ile havzadaki mevcut ve gelecekteki bütün ihtiyaçlar,menba gelişimi ve mansap su haklarını gözönünde bulundurularak son yılları da kapsayan hidrolojik verilere göre, belirtilen format doğrultusunda fizibilite raporunu hazırlar ve beş nüsha olarak yazılı ve CD ortamında DSİ'ye teslim eder.
DSİ ve/veya mülga EİE projeleri dışında tüzel kişiler tarafından geliştirilen projeler için tüzel kişiler tarafındanDSİ’ye müracaatı takiben doksan gün içerisinde fizibilite raporu teslim edilmediği takdirde veya teslim edilen fizibilite raporunun yeterli bulunmaması halinde şirket veya şirketlere durum gerekçeleri ile eş zamanlı ve yazılı olarak bildirilir ve bu projelerden DSİ tarafından uygun bulunanlar yeniden başvuruya açılır.
Şirket tarafından fizibilite raporu hazırlanma safhasında; havzada mevcut, inşa halinde ve mutasavver projeler ile mansap su haklarına ilişkin konular etüt edilir. Bu konularda DSİ’den bilgi talebinde bulunulması halinde, eldeki bilgiler DSİ tarafından şirkete temin edilir. Bu kapsamda havzanıözelliğine ve olabilecek gelişmesine bağlı olaraköngörülemeyen ancak ileride oluşabilecek ihtiyaçlar için meteorolojik şartlardan kaynaklanabilecek azalmalar dikkate alınmaksızın yıllık ortalama suyun DSİ’ce belirlenecek oranı şirket tarafından fizibilitede dikkate alınır.
Şirket veya şirketler yapılacak fizibilite revizyonu ve fizibilite çalışmalarında, DSİ ve/veya mülga EİE projesiformülasyonuna göre teknik, ekonomik ve çevresel açıdan üstünlüğünün ve yapılabilirliğinin ortaya konulması veya ilave hidrolojik değerler ile yapılan hesaplamalar çerçevesinde proje temel karakteristiklerinde değişiklikler oluşmasıhalinde farklı formülasyon teklifinde bulunabilir. Projelerinde revize yapılması talep edilen ve DSİ ve/veya mülga EİE projesi formülasyonuna göre farklı formülasyon teklifinde bulunan şirket veya şirketlerin tekliflerinin DSİ tarafından kabul edilebilir bulunmaması halinde şirket veya şirketlere durum DSİ tarafından gerekçeleri ile birlikte bildirilir. Bu tarihten itibaren şirket yazının tebliğ tarihinden itibaren doksan gün içerisinde tadil edilmiş fizibilite raporunu DSİ’yeteslim eder.
Şirketin ilave süre talep etmesi halinde, bu süre, DSİ tarafından proje ile ilgili gerekçelerin uygun bulunmasıdurumunda uzatılabilir. Aksi takdirde bu şirket veya şirketlerin başvurusu reddedilmiş sayılır. DSİ ve/veya mülga EİE projesi için farklı formülasyon teklifinde bulunulduğu halde kabul edilmeyen projelerde, bu Yönetmeliğin yayımına kadar tadil edilmiş fizibilite raporunu teslim etmemiş şirketler için tadil edilmiş fizibilite raporunu teslim süresi bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren başlamış sayılır.
MADDE 5  Aynı Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin ikinci fıkrasının ikinci cümlesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 6  Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
b) Şirketler tekliflerini kapalı zarf içerisinde belirtilen gün ve saatte DSİ’ce belirlenen adrese teslim ederler. Dışzarf içerisinde; şirket unvanı altına şirketi temsil ve ilzama yetkili kişiler tarafından imzalanmış hidroelektrik kaynak katkı payı teklif formunun bulunduğu kapalı iç zarf ile 6 ncı  maddenin birinci fıkrasında belirtilen evraklar ile ilgili olarak hidroelektrik kaynak katkı payı toplantısına davet yazısında belirtilen hususları ihtiva edenler ile bu evrakların tevsik ettiği duruma ilişkin değişiklik hasıl olması halinde değişikliğe ilişkin evraklar bulunur. Zarflar teslim edildikten sonra şirketler tekliflerini değiştiremezler. Zarflar komisyon tarafından şirket yetkililerinin huzurunda açılır. Dış zarf açıldıktan sonra zarfın içerisinde sunulan belgelerden eksik, uygun olmayan veya değişenin tespit edilmesi halinde Komisyon Başkanı tarafından bunların hidroelektrik kaynak katkı payı teklif formunun bulunduğu kapalı iç zarf açılmadan önce şirket yetkilisinden tamamlanması istenir. Şirketlerin teklif zarfları açılmaya başlamadan önce eksik, uygun olmayan veya değişen belge/belgelerin tamamlanamaması halinde hidroelektrik kaynak katkı payı teklif formunun bulunduğu kapalı iç zarf açılmadan teklif geçersiz sayılır. Rakam ve yazı ile yapılan teklif miktarının farklıolması halinde, yazılı miktar esas alınır. Geçerli bulunan teklifler en yüksekten en düşüğe doğru sıralanır, en yüksek teklifi veren şirketin Su Kullanım Hakkı Anlaşması imzalamaya hak kazandığı belirlenir.

Yorumlar